Bevæpna med fele, tverrfløyte og et ranglete komp har de satt seg fore å dra land og strand rundt for å messe og misjonere det venstreradikale budskap med politiske tekster kledd opp i alle slags sjangre.
Verken markedskreftene eller kulturelle viktigperer ba om at seks frittalende kvinner skulle plukke opp instrumenter, noen av dem for første gang, og starte noe som best kan beskrives som én halvdel band og én halvdel politisk prosjekt.
De samme kreftene kunne nok heller ikke se for seg at seks år senere har Sliteneliten sluppet to album og spilt mer enn seksti konserter, flesteparten for hundrevis av mennesker og til stormende jubel. Gig-lista er lang og inspirerende: protestleirer for Førdefjorden og Repparfjorden, undergrunnsfestivaler som Eat the Rich, Urkult i Sverige, Fjellparkfestivalen og Karlsøy, Oslo Pride og ikke minst en ti dager lang vårturné hvor de blant annet fylte den legendariske Oslo-venuen BLÅ til randen. Sommeren 2024 spilte de også på selveste Roskilde Festival.
Av inspirasjonskilder kan The Raincoats, de norske viselegendene i Amtmandens Døtre og kult-punkbandet Kjøtt nevnes, men vær du sikker: Sliteneliten henger ikke igjen i fortida. Dette er lyden av unge voksne anno 2025 som har blitt servert en ødelagt verden sammen med en beskjed om at ingenting kan noensinne forandre seg. Dette nekter Sliteneliten å akseptere. Med maksimalisme og sceneshow, håp, varme og glede serverer de et bevis på at en annen verden er mulig.
Sliteneliten består av Synneva Gjelland (vokal, gitar, langeleik, piano), Ylva Gulpinar (gitar), Inga Haugdahl Solberg (fele), Maria Refsland (bass), Silje Strøm (tverrfløyte) og Thea Marie Kvam (trommer).
NRK om Sliteneliten:
«Ein studie av kommersiell musikk frå dei seinaste 40 åra, viser at poptekstar har blitt enklare, meir gjentakande og meir sjølvopptatte. Tekstane til Sliteneliten er tvert imot ordrike, argumenterande, og inneheld ord som «matsikkerheit», «langtidsplass», «hev-senk-pult», «nyliberal» og «dobbeltmoral».»
Dag og tid:
«Energisk og tydelig protestmusikk for vår tid.»
Klassekampen:
«Et musikalsk 1. mai-tog.»
Stavanger Aftenblad:
«Befriende rebelsk»
Foto: Pål Jørgen Volan